Körjegyzőséget, vagy társult polgármesteri hivatalt (szinte ugyanaz) az önkormányzatok azért alakítanak, mert így csökkenteni tudják a kiadásaikat. Hogy mást ne mondjak, minden önkormányzatnak alkalmaznia kell egy jegyzőt ami nem kis kiadást jelent, azonban egy jegyző több település problémáival is foglalkozni tud, így ha két-három falu összefog akkor egy jegyzővel el tudják látni a feladataikat és természetesen a költségeket szét tudják osztani egymás között, sőt az állam annyira örül ha ilyen összefogásokat lát, hogy ilyen esetben annyi kiegészítő támogatást ad ami bőven fedezi a (ebben a mondatban már vagy nyolcszor említett) jegyző (kilenc) fizetését. A lényeg az, hogy társulásban minden olcsóbb.
Nézzük meg először mi történik akkor ha Ivád önállóan akar egy teljes önkormányzatot fenntartani. Alkalmazni kell egy jegyzőt, egy igazgatási előadót, egy pénzüyi előadót és mondjuk egy adminisztrátort. Ezzel a négy emberrel el lehet látni egy Ivád méretű település minden feladatát, sőt még egy másik falu is csatlakozhatna hozzánk létszámbővítés nélkül. No de most azt vizsgáljuk, hogy mi lenne ha egyedül lennénk. Az előbb felsorolt emberek fizetése (ha az adminisztrátoron kívül mindenki felsőfokú képesítéssel rendelkezik), a járulékok, valamint egyéb elkerülhetetlen kiadások (Magyar Közlöny, DVD jogtár, stb.) együttesen 11 millió forint kiadást jelentenek minden évben. Persze ez rengeteg előnnyel is jár, mnt például van egy saját jegyzőnk aki kizárólag a mi érdekeinket képviseli a különböző üléseken, akire bátran támaszkodhatok az ötleteim előkészítésében és kivitelezésében (szerintem annyival több elképzelésem valósulhatna meg, hogy a plusz bevételek, felajánlások, stb. kiadná a jegyző fizetését (az eddigieket összesítve: játszótér 7 millió, virágfalba palánták félmillió, a jászsági hölgy felajánlása félmillió, zuglói felajánlás félmillió, rendezvényeinkre előadók felajánlásai kb. egymillió, honlapok készítéséből bevétel kb. kétmillió) de ezt most hagyjuk), lenne saját pénzügyesünk akivel sokkal tisztábban láthatnánk a helyzetünket és ami nagyon fontos, hogy minden ügyet Ivádon intéznénk, a lakosoknak nem kellene Pétervásárára menni a hivatalos dolgaik miatt.
Nézzük meg mi történik ha mondjuk összeállnánk Kisfüzessel. A kiadások nem növekednének a fentiekhez képest, azonban az államtól több támogatást kapnánk. Mivel ketten együtt sem haladnánk meg az 1000 főt, ezért a plusz normatíva "csak" 4,5 millió lenne évente, azaz (11-4,5) 6,5 millióba kerülne a körjegyzőség (vagy társult polgármesteri hivatal, továbbiakban TPH), amit ha szétosztunk a két település között létszámarányosan akkor 4,8 millió jut Ivádra és 1,7 millió Kisfüzesre. (itt kalkulálni kellene azzal is, hogy a füzesieknek hozzánk kellene átjárniuk az ügyeiket intézni, de hamar kiokoskodhatjuk, hogy ha az első éves megtakarításből veszünk egy kisbuszt, akkor még arra is futja, hogy azzal áthozzuk az embereket és vissza is vigyük akár naponta egyszer, bár a heti két alkalom is bőven elég lenne, sőt, inkább az ügyintézők mennének át oda mondjuk heti egy-két alkalommal)
Aztán a harmadik lehetőség ha mondjuk Szajlával állnánk össze, mert így meghaladnánk az 1000 főt ami mégjobban tetszik az államnak ezért mégtöbb támogatást ad hozzá, méghozzá 8 millió forintot évente. Tehát (11-8) 3 millióba kerülne a körjegyzőség (vagy TPH), amit ha szétosztunk a két település között létszámarányosan akkor 1,4 millió jut Ivádra és 1,6 millió Szajlára. Itt már kérdésesebb, hogy hol lenne a dolgozók állandó helye, de ha nem három, hanem öt embert vennénk fel, hogy jusson ide is meg oda is akkor is csak 3,6 millió jutna Ivádra.
Aztán logikusan következik az, hogy még tovább csökkentendő a kiadásokat több településnek kellene összeállnia, mondjuk ötnek (mint ahogy most is van) és egy helyen tartani fenn irodát (mint ahogy most is van), sokkal több felé szétosztva a költségeket már szinte semmibe nem szabadna kerülnie a társulás Ivádnak.
Tudják mennyit fizetünk most? 12 millió forintot évente!!!
Utolsó kommentek